28. elokuuta 2012

Los primeros días en Ecuador

Täällä ollaan ja kaikki on tosi hyvin! :) Tässä on ollu vaikka kuinka paljon kaikkee tekemistä niin en oo tänne kerenny kirjottaa, mutta tässä tulee päivitystä ensimmäisistä päivistä täällä päiväntasaajalla.

Quito
 Saavuin tänne perjantaina iltapäivällä. 29h tuntia meni siitä kun lähdin kotoa siihen kun kone laskeutui Mariscal Sucren kentällä Quitoon. Helsingistä bongasin AFS-vaihtareita, niin ei ihan yksin sentään tarvinnut matkustaa, vaikka istuin kyllä yksin. Lento Helsingistä Amsterdamiin meni nukkuessa. Olisin missannu aamupalankin, jos vieressä istuva suomalaisnainen, ei ois ottanu mulle leipiä. :D Jep, väsytti ihan mukavasti. Amsterdamissa oli 2h vaihtoaika, ja se riitti ihan hyvin. Amsterdamin kenttä oli enorme, ja jatkolennon portti oli kaukana, mut hyvin selvittiin.:) Gracias las chiquitas de Afs! Mun käsimatka tavarat oli ilmeisesti erittäin epäilyttävät, kun ne piti läpivalaista kolmesti. Amsterdamista lähti paljon muitakin rotaryvaihtareita, takeista oli helppo tunnistaa :D Lento Amsterdamista-Quitoon kesti reilut 11tuntia. Hapotti lievästi sanottuna. Kaiken kaikkiaan matkat meni kuitenkin suht nopeesti, ja fiilis oli huikee kun kone laskeutui Quitoon.

Andit
Passintarkastuksesta selvisin nopeesti ja matkalaukutkin oli jo valmiina hihnalla. Sveitsiläisten vaihtareitten kanssa lähdettiin sit yhtä matkaa kohti aulaa ja perheitä. Mua oli vastassa mami ja veli, ja sit tuli vielä lauma rotarysetiä. Kaikki toivotti tervetulleeksi, ja oli muutenkin tosi mukavia. Pääsin samalla tutustumaan halailu- ja poskipusukulttuuriin. Siihen on jo tässä parin päivän aikana tottunut hyvin. Mäkkärin kautta kotiin, ja sopivasti vielä perjantairuuhkaan, kun ihmiset lähtee pois kaupungista. Illemmalla isovanhemmat tuli vielä tervehtimään mua ja toi kukkia, aaws.:)


Tää talo on tosi hieno ja uusi. Tykkään ihan tosi paljon. Mun huone on toisessa kerroksessa, ja mulla on oma kylppäriki, luksusta.:) Talo sijaitsee yksityisessä conjuntossa, että tänne ei ihan noin vaan tullakaan. Taloja ympäröi muurit ja muurien päällä on vielä 7piikkilankaa, kyllä oli pakko laskea:D Asutaan "hyvällä" alueella, mut ihan tässä lähellä asuu köyhiä, ja niitten talot ei oo kovin kummosii. Suurin osa Ecuadorin väestöstä (70%) on
köyhiä.


Mun perhe on ihan huippu! En ois voinu kuvitellakaan parempaa perhettä. Perheeseen kuuluu mami, papi ja ñaño. Kaikki on tosi ihania ja viihdyn täällä tosi hyvin.

Lauantaina skypetin kotiin. Mun perhe halus nähä mun suomi-perheen, ja kertoo et oon täällä hyvissä käsissä, ettei niitten tarvii huolehtii. Illalla käytiin sit vielä ajelulla, nähtiin tíaa ja käytiin ostarilla. Mulle ostettiin jotain lääkettä, kun oon vähän kipeenä. Veljen kaverit kutsu mut ilmeisesti johonkin baariin, mutta oli liian kipee olo ja väsytti. :( Ois ollu niin kiva saada kavereita.

Caldo de gallina 
Sunnuntaina mentiin tían (tädin) luo syömään perinteistä ecuadorilaista keittoa, tacoja de mexicoo ja jälkkäriks jätskiä ja pecadilloja, jotka on sellasia keksin tapasia juttuja, muy ricas! Mukana oli myös suunnilleen puoli sukua isovanhemmista lähtien. Oli tosi kivaa ja ruoka oli hyvää. :) Käytiin kaupassa ja noi yritti kovasti vakuuttaa myyjälle, etten oo gringa (ulkomaalainen) vaan ecuatoriana, ei jostain syystä mennyt läpi. :D Kotiin mennessä käytiin ottaa kuvia yhden kirkon takaa, jossa oli tosi cheveret maisemat. Kirkossa oli ilmeisesti jokin jumalanpalvelus menossa, niin pistäydyttiin siellä. Illalla katottiin vielä yhessä Spanglish-leffa, oli hauska!:)


Tänään käytiin ostaa mulle kännykkä ja liittymä. Mun kännykkä on sellanen öö ei mikään   hieno, mut täällä kännykät on kalliita. En alentunu ostaa sellasta mummojen palikkakännykkää, vaikka se ois ollu vähän halvempi.:D Mun suomikännykkä ei tosiaan toimi täällä, että jos joku on laittanu viestiä sen jälkeen ku laitoin kännykän kiinni Amsterdamissa, niin en oo saanu viestejä. Käytiin myös mun koululla ja ostettiin mulle koulupuku, kengät ja vihkoja.



Täällä on nyt loppukesä. Sellasta +25 on ollu et ei oo paleltanu.:) Tänään mulle tuotiin 100 kertoimista aurinkorasvaa, etten pala. Espanja sujuu nyt paremmin, kun perjantaina. Ymmärrän hyvin mitä puhutaan ja yritän itekin puhua niin paljon kuin osaan. En oo oikeestaan käyttäny englantia ku muutamia kertoja, papi haluaa välillä treenata sen enkkua ja puhuu mulle enkkua. Oon yllättyny, miten hyvin selviän mun espanjalla:D Tästä se lähtee ;)

Tälle viikolle on tiedossa paaljon ohjelmaa, huomenna suuntana Otavalo! :) ja ens viikolla rannalle con los otros intercambistas, vamos a mompiche!:)
Un saludo de Ecuador, chao ! <3 br="br" nbsp="nbsp">



4 kommenttia:

  1. en tajuu miten pystyt olee farkuissa ku on noin kuuma!:D millo sulla muuten alkaa koulu?:) nauti auringosta ja rannasta!

    Anniina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyl tähän sopeutuu. kaikki, siis ihan kaikki käyttää aina pitkiä housuja:D eilen käytin sit hametta, ja multa kysellään muutenkin aina illalla, et eikö mua palella:D no, no tengo frío, soy de finlandia!
      koulu alkaa 3. syyskuuta, mut meen sillon sinne leirille eli meen ilmeisesti viikkoo myöhemmin kouluun :D
      Tietysti nautin rannasta ja auringosta <3 Terkkuja sinne ja tsemppiä kirjotuksiin lukuun! :D

      Poista
  2. Oi ihana et sulla on alkanu noin hyvin siellä! Mäkin muistan noi ecuadorilaiset perinneruoat hih! Mut hyvin niihin tottu ja alko maistua muy rico! Otavalo on kiva paikka, ostelin sieltä jonkin verran tuliaisjuttuja. Ois tosi kiva jos postailet säännöllisesti, kun tuntuu että aiempien vuosien Ecuador vaihtoblogit on aina jotenkin jääneet ihan kesken. Hauskaa syksyä sinnepäin maailmaa! -Kira.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otavalo oli tosi kiva! Kamerasta loppu akku just ennen ku päästiin sinne, mut oon ilmeisesti menossa sinne uudelleen joskus :) Yritän ainakin postailla säännöllisesti. Blogin pitäminen on nopea tapa kertoa kaikille kerralla kuulumiset. Yritän ainakin postailla säännöllisesti! Hauskaa syksyä sinne pohjoiseenkin!:)

      Poista