2. lokakuuta 2012

El colegio y lo que he hecho


Hola! Nyt tulee päivitystä mun koulusta ja mitä täällä on viime aikoina tapahtunu. Kuvia myös, epämääräisessä järjestyksessä väliin tunkettuna. Pitkä postaus tulossa, jos ette jaksa lukee niin suosittelen ainakin kattoo vikan kuvan, suomi ecuadorissa;)

las chicas < 3

Mun koulu täällä on Ángel Polibio Chaves tai tuttavallisemmin APCH. Mun ei siis alunperin pitänyt mennä tähän kouluun, mutta mun ja islantilaisen vaihtarin kouluja oli vaihettu, ja en valita! Mun koulu on ilmeisesti yksi parhaimmista täällä Vallessa.

 Oon lukion toisella (2do de bachillerato/quinto curso). Kaikki on mua kaks vuotta nuorempia, mut sopeudun hyvin joukkoon, koska kaikki sanoo, että näytän 16vuotiaalta. Oottakaa vaan ku oon 50 ja näytän kolmekymppiseltä!!:)

Koulu alkaa joka päivä 7.30 ja päättyy 13.40. Mun veli on samassa koulussa (1ro de bachillerato/cuarto curso), joten mennään koulumatkat mamin kyydillä. Kestää 10-15min riippuen siitä, miten kovaa ajetaan.:D
Oppitunnit kestää 40min, mutta yleensä meillä on kaksoistunteja. Päivän aikana on 2 välituntia, ja ne kestää 25min ja 20min (piti käydä tarkistaa, kun en ikinä tiiä). Kellot soi aina, ja se ääni on jäätävä. Kuulostaa ihan palohälytykseltä.


uniforme, full facil en las mañanas
märät hiukset & calentador ja meiän talo !
Meikata saa, kynsiä ei saa lakata (tänään meiltä tarkastettiin kynnet), rannekoruja saa olla kaksi, mutta kukaan ei niitä oo tarkastanut. Perjantaisin kaikki tulee calentadorit päällä, ja erikseen on vielä "juhlapaita", jota käytettiin kun oli día de la bandera eli 26.syyskuuta. Liikkatunnille isketään sit shortsit päälle.


horario
Mun koulu on tosiaan bilingüe, joten mulla on 8 tuntia viikossa enkkua (language arts) ja 4h Ecuadorin historiaa (sociales) englanniksi. Ihan kivaa, mut tuntuu et mun enkku on huonontunut tosi paljon. Pääasiassa puhun niilläkin tunneilla espanjaa, paitsi jos nyt on ihan pakko puhua englantia.:D Opettaja on yleensä koko tunnin kirja kädessä ja antaa plussia, jos vastaa oikein.

Matématicas: superhelppoa, lasketaan määrittelyjoukkoja ja yhtälöitä
Física:  ihmekaavoja eikä oikein inspaa millään kielellä
Lenguaje y literatura: äikkä, espanja
Emprendimiento y gestión (yrittäjyys ja johtaminen)
Educación para la ciudadania (kansalaisuusopetusta?) ollaan käyty jtn arvoja yms läpi
Biologia: ekalla tunnilla multa kysyttiin mitä me ollaan opiskeltu, enkä muistanu joten tuli lista ja sanoin vaa sí. Välillä tulee kysymyksii: iina, mikä kudos on iho? varmaan muistan kun opiskelin hace 3 años:D
Química: aluksi en tajunnu yhtään mitään nimistä. Opettaja on tosi chevere.
Educación física: kuntotestejä auringonpaahteessa:)) reilua tehdä sopimus,ettei juosta tietty määrä, ettei joku saa huonoa numeroa:D toistaseks ollaan lähinnä juostu ja se on kuumaa!
Arte: suurinosa ei tee mtn ja loput tekee olevinaan jotain
Tutoría: Liikanopettaja kyselee, miten menee aineissa ja sit valitetaan opettajista

häissä/ en un matrimonio con mami, papi y ? :D 
Mun pitää tehdä läksyt, mutta teen ne mahdollisimman nopeesti ja huonosti tai kopioin suoraan fb-ryhmästä, minne joku on laittanut valmiit tehtävät. Kaikki panostaa kotitehtäviin ihan sairaasti, ja vihkoihin panostetaan kanssa. Mun käsiala ei ilmeisesti miellytä kaikkia, vaikka siitä sentään saa selvää ku joittenkin poikien kirjaimista.

Muistiinpanoja on vaikee kirjottaa, koska opettajien käsialat on ihan järkyttäviä! Yleensä ne sanelee, mitä pitää kirjottaa. Kaikki työt arvostellaan, opettajat käy tarkistaa vihkot, tuntiaktiivisuus on yhtä innokasta kuin meillä oli ala-asteella.:D Jotku palauttaa arvostellut tehtävät ensin ja sit kyselee, minkä numeron on saanu eli kaikki kuulee.

Kavereita oon saanut koulusta tosi hyvin. Oon ainut vaihtari mun luokalla eikä mun koulussakaan oo kun yksi toinen vaihtari, joten mulla on paljon enemmän paikallisia kavereita kuin vaihtarikavereita. Kavereita oli helppoa saada, ja auttoi varmasti, että osasin jo espanjaa. Toisena koulupäivänä menin jo katsomaan jalkapallo-peliä kaverin luo. Itse asiassa mut kutsuttiin 3eri paikkaan kattoon, ja piti vähän valita, minne menen.:D

perjantaina san luisissa
Viime viikollakin kävin kaverin luona katsomassa leffaa con pizza, pojat valitsi leffan enkä viiti edes mainita sen nimeä:D mut oli  chistosa pero supertonta! ja perjantaina mentiin sit ihan leffateatteriin. El encanto de bestia, en tiedä nimeä englanniksi, mut oli hyvä! Ihan normaalia myöskin mennä kymmenen minuuttia myöhässä leffaan...

jugando con diana despues de la pelicula el martes

kuva tästä löytyy myös bannerista, mut por fin oma kuva !
Lauantaina tehtiin visiitti Quito Centro Históricoon. Oli niin siistiä nähdä ne paikat, joitten kuvia katoin joskus alkuvuodesta netistä, plaza de la independencia yms. Käytiin museossa, ja oli varmasti mielenkiintoisin museo, missä oon ikinä käynyt, 2 kirkossa. Ne kirkot oli niiiiin hienoja! Harmi kun niissä ei saanut ottaa kuvia.

Abuelitan synttäreitä juhliin ja illalla jalkapallopeliin. Musta tehtiin tietämättäni SD Quiton fani. En ymmärrä mitään näistä joukkueista täällä, mut kaikki mun kaverit vihaa tätä joukkuetta, ostakaa mulle ranneke, porfavor, niin voin kannattaa vaikka kaikkia joukkueita, gracias.

una turista, hola

huomatkaa suomenlippu tuolla takana
una iglesia, ja niitä kuvia ei saanut ottaa.. 

Tänne on ilmeisesti tullut talvi, mikä tarkoittaa lähinnä vesisadetta. Aamulla on viileetä, en tiiä asteista, mutta 2 aikaan yöllä oli perjantaina 8 astetta:D Aamulla ja illalla kuuluu usein achachay (qué frío ketsuaksi). Päivällä on lämmintä, sellaset mukavat 20-25astetta. Ekan kuukauden aikana ei satanut kertaakaan ja oli paljon metsäpaloja ympäri Quitoa. Iltapäivisin saattaa sataa paljonkin talvella, toistaseksi ei ainakaan ole satanut hirveesti. Ukkosta ja salamoita, me gustan! :D



plaza de la independecia
Espanja sujuu jo hyvin, välillä tuntuu että sujuu paremmin ja välillä huonommin, mutta yleensä ymmärrän kaiken tai ainakin melkein kaiken. Muistan ekan päivän, puhuin silloinki vaan espanjaa, mutta haha oli kankeeta enkä osannut sujuvasti sanoo omaa ikää puhumattakaan verbien taivutuksesta preterissä (~imperfekti). Nyt verbien taivutus sujuu yleensä hyvin, ja kyllä tulee ymmärretyksi, vaikka menisi vähän väärin.

Tärkeintä on se et, tulee ymmärretyks:) Enkku tosiaan on menossa huonompaan suuntaan, vaikka koulussa sitä paljon onki, enkku on kans tosi helppoo. Ihana suomen kieli menee kanssa vaan huonompaan suuntaan, välillä en muista sanoja suomeksi, kun joku haluaa tietää. Kerro vitsi suomeksi kesken espanjan puhumisen, en saanut yhtään oikeesti järkevää lausetta muodostettua, tai kun joku kysyy mikä piel de gallina kesti hetki miettiä et tosiaan on kananlihalla:D

Oon miettinyt pari viikkoa, et onko suomen kielessä vastinetta sanalle por favor?!?! Saa auttaa:)

Tänne kuuluu siis edelleen tosi hyvää ja aika kuuluu liian nopeesti! Teen vielä joskus postauksen mun rakkaudesta täällä, ruuasta! Eroavaisuuksista Suomen ja Ecuadorin en viiti edes tehdä, koska yksi sana riittää kuvaamaan: kaikki ! En jaksa listata jokaista asiaa. Vaikka kaikki on erilaista, niin oon sopeutunut tosi hyvin ja ilman ongelmia! Estoy superfeliz aqui! :)

 Buenas noches, chaooo
un pedazo de finlandia en ecuador !!

4 kommenttia:

  1. Voi miten kivan näköistä siellä on! Oon ite kanssa lukenu amiksen tokalla luokalla espanjaa, ja se on ihan mahtava kieli! :) tyhmää, kun kolmannella ei sit tullu espanjan ryhmää, niin jäi taidot sillai aika vähäiseks, mut ainahan voi ite opiskella.. :) kiva lukea tätä sun blogia, kun ei ite kuitenkaan tuu enää vaihtoon lähdettyä (koulut käyty).

    Ja tuo por favor, niin jotkut ainakin suomentaa sen "pyydän".. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitän:) Oon ihan rakastunu espanjan kieleen tai no oikeestaan aina oon tykänny siitä, mut nyt vieläkin enemmän.:)
      Noinhan sen porfavor vois kääntää, mutta en ite ainakaan käytä sitä jos puhun. :D suomen kieli on "epäystävällistä", taas yksi syy miksi tykkään espanjasta enemmän

      Poista
  2. haha brasseissa oli tota samaa vodkaa, ainut suomalainen asia jonka löysin :D ja toi sun koulupuku on edelleen niin söpö!<3 mäki haluun!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hyvä että suomi on ees jotenkin edustettuna etelä-amerikassa:D mun koulupuku on hienoin, mitä oon nähny! niitä on oikeesti ihan järkyttäviäkin:D ja superhelppo aamulla:D

      Poista