7. kesäkuuta 2013

Los recuerdos que siempre llevaré conmigo

8 kaupunkia, 9 päivää, 130 vaihtaria, yli 1000 kilometriä bussissa.

Viernes 17 de mayo - perjantai
Vastahan me oltiin lähdössä ekalle retkelle Mompicheen ja nyt oltiinkin jo matkalla viimeiselle paseolle. Laukkujen tekemisen ois toki voinut aloittaa aikaisemmin, mutta olihan se virkistävää huomata klo 1 aamulla, että viisumi ei ollutkaan siellä missä piti. Mun on ilmeisesti mahdoton saapua minnekään ajoissa, ees sillon kun lähetään retkelle. En kuitenkaan ollut viimeinen jaja. Valle de los Chillosista suunnattiin Guayaquiliin. Bussimatkaan menee normaalisti se 8h, mutta me istuttiin bussissa se 11h. Vuoristo vaihtui pikku hiljaa tasaseen rannikkoon ja niin söpöihin mutta niin rumiin pikku kyleihin (=kylä). Illalla suuntana district conference ja desfile de bandera eli lippukulkue. Mikäs siinä, kun Finlandia unohdetaan ja jätetään välistä.

Sábado - Lauantai, Guayaquil - Cuenca
Tunsin itteni niin ecuadorilaistuneeks, että laitoin farkut 30 asteen helteisiin. Vierailtiin parque históricossa, jossa oli eläimiä yms. Meren pinnalta (desde el nivel del mar) lähdettiin nousemaan takaisin vuoristoon, ja jo parissa tunnissa oltiin yli 4000km korkeudessa. Rakastan näitä vuoristomaisemia! Vierailu Cajas-nimisessä kansallispuistossa ja illalla saavuttiin Cuencaa, Ecuadorin 3. suurimpaan kaupunkiin. Olin iloinen, että oon viettäny nää 9kk vuoristossa, koska korkeudesta ei ollut mtn haittaa, kylmyydestä kyllä. Sain jääkiekkotuloksia tekstarilla, "malas noticias", kiitti papi2 !

Domingo - Sunnuntai, Cuenca
Sightseeing Cuencassa, tosi söpö puolen miljoonan asukkaan kaupunki. Nää lounaat ja illalliset on ihan hirveitä kun pitää oottaa, että kaikki 150 ihmistä saa ruuan, buffet ois ollu loistokeksintö. Shoppailu kierrokselle Chordelegissa, joka on kuuluisa halvoista hopea ja kultakoruista. Illalla maailman huikein talent-show. Mm-tulospalvelu pelas jälleen hyvin. Hups sain ilmeisesti opettua suomalaista ideologiaa ruotsalaisista, gracias pa:)

Lunes - Maanantai, Riobamba
Cuencasta lähdettiin Incapircaan eli inkojen raunioille. Oli ihan supersiistiä, varmaan mun lempivierailu kohde tällä matkalla. Iltapäivällä päästiin syömään LAAMAA. Suosittellen ehdottomasti. Ilta Riobambassa jei.

Martes - Tiistai, Baños- Puyo
Päivän pääkohteena oli Baños, joka sijaitsee juuri vuoriston ja sademetsän välissä. Vierailtiin sekä kaupunkissa ja Pailón del  Diablo-vesiputouksella. superchevere! Edessä oli vielä parin tunnin bussimatka Puyoon sademetsäalueelle. 8 tyttöä laitettiin eri hotelliin, ja oli hyvä että menin. Meiän hotelli oli kaupungissa, meillä oli wi-fi ja lämmintä vettä eikä näkyny torakoita tai muita ällöjä ötököitä:)

Puyo
Miércoles - Keskiviikko, Puyo - QUITO <3 p="">Vierailtiin aamulla puutarhassa, jossa oli kaikkea jännää. Kasveja, miten alkuperäiskansat käyttää niitä yms. Uruguayn aksentti oli siisti jaja. Bañosissa käytiin vielä syömässä ennen kuin lähdetiin Ecuadorin toiseksi suurimpaan, mutta parhaimpaan ja kauneimpaan kaupunkiin eli QUITOON. Bussissa oltiin jo tähän mennessä saatu istua ihan kiitettävästi, mutta bussissa on aina hauskaa. Centro histórico ja La Ronda on vaan niin ihania illalla. Tavallaan oli outoa olla hotellissa Quitossa, kun käytännössä asuu täällä.

Jueves- Torstai, Quito- Ibarra
Teleférico ja mitad del mundo. Telefericoilla olin jo käynyt, mutta tätä mitad del mundo-monumenttia en tuntenu vielä. Illlalla mentiin Ibarran pikkukaupunkiin, missä tytöt ja pojat laitettiin eri hotelleihin, aburrido jaja. Meiän hotellissa oli sentään allasosasto ja sauna, joka oli suomalaiselle kylmä, mutta meni sekin paremman puutteessa. Yliopisto-opiskelijoiden juhlissa käytiin kans tanssimassa jaja.

Viernes - Perjantai, Ibarra
Harmitti, kun mun ihana huonekaveri Emma joutu jäämään kiipenä hotellille:( Cuicocha lagunalla tehtiin pikku kävelyretki, jonka piti kuulemma kestää 40min ylös ja 20 min alas. Käveltiin reilusti yli 2h. Cotagachi ja Atuntaqui shoppailukierrokset. Hienoo huomata, että olin käynyt jälkimmäisessä paikassa jo ekalla viikolla. Sillon ei ollut mitään hajua, minne mut oli roudattu. Illalla tietysti fiestaa ! Viimeinen fiesta kaikkien vaihtareiden kanssa, lopussa oli niin haikee tunnelma.

Sábado - Lauantai, Otavalo
Viimenen leipää ja kananmunia-aamupala, jes ! Otavalon alkuperäisasukas (indígena)-kylässä shoppailut. Tää kaupunki on kuuluisa artesaniastaan, ja sinne ne loput rahat jäikin. Laama/alpakka villapaita, takki, ja muuta krääsää. Ostin kans pinkin peiton, mut en yhtään tiiä miten sen saa Suomeen kuskattua jajaj. Sit vuorossa oli despedida :(( Hirvein hetki koko paseolla.

Vika retki oli aivan mahtava. Ei siellä hirveesti tullu nukuttua, mutta hauskaa oli koko ajan. Yleensä on ollu ikävä takaisin Valleen, mutta tällä kertaa säästyin siltä. Nyt on jo hirvee ikävä kaikkia vaihtareita !

Hyviä uutisia! En mee huomennakaan kouluun vaan chillailen parhaitten vaihtarikamujen kaa:) Ja pahoittelut huonosta Suomen kielestä.. En enää itekään tajua, jos teen virheitä. Cuidense chao!