7. toukokuuta 2013

No te perderás

Hola!
Miten perheenvaihdoista on jo 4vkoa! ja miks tää ikävä edellisiin perheisiin ei mee ohi? Oon kuitenkin jo ihan hyvin sopetunut tänne. Hirveesti en täällä kotosalla vietä aikaa, vaan melkein aina jonnekin päin menossa. Itse asiassa oon viettänyt kaikki fin de semanat (siis vklt) kakkosperheessä tai edes puolikkaan viikonlopun. Kyl mä oon hyvin täälläkin, mut ennen vaan olin paremmin.


Vappua täällä ei juhlittu, mutta työnpäivän kunniaksi oli sentään feriado, eli ei koulua! Vaikka oon jo ihan semi kärsivällinen ihminen niin kyllä ne hermot siellä välillä meinaa mennä, voi lapsetlapset.. Feriadon vietin yllätysyllätys kakkosperheen kanssa ja tehtiin pikku retki Ambatoon. Sitä edeltävänä viikonloppuna taas vietettiin kakkosmamin 40v synttäreitä. Virallisena synttäripäivänä eli viime perjantaina tehtiin yllätyssynttärit kakun, suklaamansikoiden ja muitten herkkujen kera, ja suunnattiin vielä Iron Mania kattoo. Oon nähny sen jo kahesti. Synttäreitten kuvia en saa ulos kamerasta, et oisitte nähny meiän hienot koristelut :(((jos saisin kuvat seuraavaan postaukseen. nää kuvat mitä tänne nyt laitan, on fb:stä ja sähköpostilla saatuja, jei.

Tämä viime viikonloppu meni myös siellä vieraillessa. Quicentrossa käytiin vähän shoppailemassa Yhisienin kanssa ja sunnuntaina rahankulutuksen vastapainoksi hyväntekeväisyystyötä köyhien lasten koululla. Ne pikkulapset oli ihan super ihania !!
mulla oli kylmä ! 


Tän viikonohjelmasta löytyy mm. vierailua ykkösperheessä, malli-yk:ta ja katellaan, jos joku haluais tehä ne kauan luvatut fiestat..  Ens viikon perjantaina lähetään kiertämään Ecuadoria eli yli viikko poissa koulusta, wii! Sen kunniaksi voisin, vaikka lakata kynnet pitkästä aikaa.. Käyttäytymisen pisteitä vähennettiin väärästä uniformusta. Oli sairaaan kylmä (+10C) niin laitoin calentadorin, nää haluu et me jäädytään.. Nää varmaan ajattelee, että teen jtn käyttäytymispisteillä jaja.

Tässä olis vielä haaste, jonka sain Roosalta, muchas gracias! Huvin ja urheilun kannalta tein sen myös espanjaksi.
OHJEET:
Tämän pienen palkinnon tarkoitus on löytää uusia blogeja ja auttaa huomaamaan heitä, jolla on alle 200 lukijaa.

1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen.
3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
4. Heidän pitää valita 11 bloggaaja, jolla on alle 200 lukijaa.
5. Sinun pitää kertoa kenet olet haastanut.
6. Ei takaisin haastamista. 

11 ASIAA ITSESTÄNI 11 COSAS DE MÍ MISMA

1. Nauran liikaa, ja kun nauran sitä on oikeesti mahdoton lopettaa. 
Me río demasiado, y cuando pasa eso, no me puedo parar de reír.

2. Ajattelen ja näen unet espanjaksi. Jos alan laskemaan, niin lasken espajaksi uno dos tres etc. Rakastan espajan kieltä !

Pienso y sueño en español. Si empiezo a contar, siempre cuento en español. ¡Me encanta este idioma!

3. Mulla on hirvee ikävä edellisiä perheitä, mutta Suomeen ei oo koskaan ollu ikävä.

Extraño mucho a mis familias anteriores pero nunca he extraño Finlandia, qué raro..

4. Tunnen olevani epäkypsempi kuin aiemmin. Vietän kaikki päivät pari vuotta nuorempien kanssa ja vaikutuksen huomaa. Kun näen samanikäisiä, niin musta tuntuu, että kaikki on tosi vanhoja ja oon ite tosi lapsi. Olin samanlainen kuin ne joskus. 

Me siento más inmadura que antes. Paso todos los días con las personas menores y se me nota. Cuando me encuentro con los chicos de mi edad, siento que todos son viejos y yo soy una niña. Antes era igual a ellos.

5. Inhoan valehtelemista, ja sitä että mulle valehdellaan. Totuus on aina parempi, vaikka ois rumempi.

Odio mentir y odio que me mientan. La verdad es siempre mejor aunque sea más fea que la verdad.

6. Oon lihonu niin paljon, ettei mun koulupuvun hame mene kunnolla päälle. 

He engordado tanto que la falda de uniforme ya no me queda bien.

7. Rakastan tervehtimistä ja hyvästelemistä poskipusuilla ja haleilla.

Me encanta saludar y despedirme con besos en las mejillas y abrazos.
empanada la Rondalla

8. Mun on täysin mahdotonta saapua paikalle ajoissa. Oon yrittäny, siitä ei vaan yksinkertasesti tuu mtn. En muista suoraa suomennosta puntual-sanalle..
Es imposible llegar puntual. He intentado pero simplemente no puedo.. No sé cómo traducir puntual al finés.

9. En osaa kysyä ikää suomeksi! Monta vuotta sulla on?!  Ei tarvii sivistää mua, selviän näinkin.
No sé cómo preguntar "cuántos años tienes en finlandés! Realmente es imposible. NO necesito que me cuenten, así está bien gracias.

10.  Tykkään saada muut ihmiset hymyilemään ja nauramaan. Tykkään myös auttaa ja tuun hyvin toimeen kaikkien kanssa.
Me gusta hacer a las otras personas sonreír y reírse. Tambíen me gusta ayudar y me llevo bien con todos.

11. En tiiä, mitä oisin tehny ilman näitä ihania perheitä. Ne on yksi syy, miks rakastan Ecuadoria koko sydämestä,
No sé que hubiera hecho sin estas hermosas familias. Son una razón porque amo el Ecuador con todo mi corazón.

11 HAASTAJAN KYSYMYSTÄ


1. Kuinka lyhyellä varoitusajalla olisit valmis lähtemään kahden viikon matkalle esimerkiksi Kanariansaarille?
-Oon aina valmis lähtemään matkoille! Et call me maybe jos tarviitte matkaseuraa
2. Oletko koskaan pitänyt itseäsi muita ikäisiäsi fiksumpana?
-Kyllä, vaikka yleensä oon tosi blondi.. Täällä välillä huomaa, että oonpas mä fiksu ja sit tajuankin, että muut on mua pari vuotta nuorempia, esim. väiteltiin kaverin kanssa rusinoista, mua ei uskottu, että ne on kuivia viinirypäleitä, "eiku ne on rusinoita".
3. Onko sinusta helppoa pyytää anteeksi, jos tiedät toimineesi väärin?'
-Kyllä, jos tiedän toimineeni väärin.
4. Pidätkö suklaasta? Miksi/Miksi et?
-Jep, tai no riippuu mistä suklaasta. fazerista kyllä, mut muista suklaista en oikeestaan tykkää:D
5. Mikä on lempielokuvasi?
-Titanic ja The Holiday, ne on niin ihania.
6. Onko facebook mielestäsi yliarvostettu?
-Ei, se on niin kätevä. Voi pitää yhteyttä joka puolelle maapalloa!
7. Onko sinulla idolia (jos on, niin kuka)?
-Ei, mutta ihailen henkilöitä, jotka saa muut paremmiks ja hymyilemään, kun niillä menee huonosti. 
8. Pidätkö enemmän kala-, kana-, liha- vai kasviruoista?
-Liha, musta ei tuu ikinä kasvissyöjää.
9. Oletko enemmän kissa- vai koiraihminen?
-Koira ! Mi querido Zorro te extraño un montón, espero que te traten y cuiden bien!
10. Pelkäätkö ukkosta?
-En yhtään! Itse asiassa tykkään siitä ihan sairaasti, täällä onneks on näitä kunnon ukkosia, jotka on niiin chevereitä. Ei oo, jos menee sähköt mut muuten. Ja näitä ukkosia on vieläpä melkein joka päivä:)
11. Mikä on mielestäsi paras ominaisuutesi?
-Se, että tuun hyvin toimeen kaikkien kanssa ja haluan ajatellä positiivisesti kaikista ihmisistä.


Koska mua laiskottaa näin resolucionin (ja suomeks?) tekemisen jälkeen, oon tylsä enkä haasta ketään.

Cuidense, chao, besitos y abrazos !


ps. ootan, et täältä lähteneet vaihtarit, etenkin mun ekojen perheiden pojat, tulee takasin, koska ne on luvannu viedä mut Quiton yöhön ! jaja

2 kommenttia:

  1. Olin jo hienosti suomentamas puntual:ii pisteelliseksi. Hyvin pyyhkii! Ja tervetuloo Quitoon :D Jos tolla yöllä meinaat bilettämistä ni lupaan et siel valles on paremmat bileet!! Plaza Foch o vaa täynnä limasii miehii ja gringoi :D Ja hyvä etten oo ainoo kenen koulupuku kiristää..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon aina pisteellinen.. mentira:D jep, just plaza fochiin mut on luvattu viedä. pakko sen on tää vallen la zona rosa voittaa, koska se on ihan hirvee ! en on täällä vielä niihin hyvin bileisiin törmänny jaja:D estoy decepcionada. nää aina valittaa jos andan väärässä uniformussa

      Poista